Skip to main content

Νέα-Ενημέρωση

 

Νέα-Ενημέρωση

06/11/2023:

Στο πλαίσιο του έργου εκδόθηκε βιβλίο με ομώνυμο τίτλο (ISBN 978-618-00-4779-0), το οποίο περιλαμβάνει τις συνολικές εμπειρίες της επιστημονικής ομάδας από την υλοποίηση του ερευνητικού προγράμματος, αλλά συγχρόνως αποτελεί και ένα εγχειρίδιο για τον εκπαιδευτικό για να υλοποιήσει αντίστοιχες ιδέες projects στη σχολική τάξη.

 

Κατεβάστε το βιβλίο σε μορφή page.

Κατεβάστε το βιβλίο σε μορφή spread.

 

05/05/2023:

Επιστημονική Ημερίδα
“Η Σεισμολογία στην Εκπαίδευση και την Κοινωνία: Διεπιστημονική προσέγγιση με καινοτόμες μεθόδους θεατρικής αγωγής και ψηφιακών τεχνολογιών”

ΤΟΜΟΣ ΠΕΡΙΛΗΨΕΩΝ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ (ΜΕ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ)

 

24/04/2023:

Επιστημονική Ημερίδα
“Η Σεισμολογία στην Εκπαίδευση και την Κοινωνία: Διεπιστημονική προσέγγιση με καινοτόμες μεθόδους θεατρικής αγωγής και ψηφιακών τεχνολογιών”

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

POSTER ΗΜΕΡΙΔΑΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

06/04/2023:

Επιστημονική Ημερίδα
“Η Σεισμολογία στην Εκπαίδευση και την Κοινωνία: Διεπιστημονική προσέγγιση με καινοτόμες μεθόδους θεατρικής αγωγής και ψηφιακών τεχνολογιών”

Παρασκευή 5 Μαΐου 2023
Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Πανεπιστημιούπολη Αθηνών (πρώην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας)
Λεωφ. Αλεξάνδρας 196, Αθήνα

Η ημερίδα διοργανώνεται στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος “Εκπαιδευτική Σεισμολογία για το σχολείο και την κοινωνία: Διεπιστημονική προσέγγιση με καινοτόμες μεθόδους θεατρικής αγωγής και ψηφιακών τεχνολογιών” (EduSeismArtTec,
eduseismarttec.gein.noa.gr), που εκπονείται από το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών – Γεωδυναμικό Ινστιτούτο (ΕΑΑ) σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου – Τμήμα Θεατρικών Σπουδών (ΠαΠελ) και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής – Τμήμα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών, Εργαστήριο Τεχνολογιών Ηλεκτρονικής και Υπολογιστών (ΠαΔΑ) και
με χρηματοδότηση από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.).

Το ερευνητικό πρόγραμμα στοχεύει στην αξιοποίηση καινοτόμων μεθόδων θεατρικής αγωγής και θεατρικών πρακτικών (θέατρο της επινόησης, θέατρο ντοκουμέντο) σε συνδυασμό με σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες όπως η εικονική πραγματικότητα και η ολογραφική προβολή στο αντικείμενο της Εκπαιδευτικής Σεισμολογίας (Educational Seismology) και της Σεισμολογίας
των Πολιτών (Citizen Seismology).

Το θεματικό πλαίσιο της ημερίδας κινείται στις επιστημονικές περιοχές της εκπαίδευσης και της παιδαγωγικής του (εφαρμοσμένου) θεάτρου και γενικότερα της τέχνης, καθώς και στη χρήση των ψηφιακών οπτικοακουστικών τεχνολογιών στις θετικές επιστήμες, με στόχο των παραπάνω την εκλαΐκευση της επιστήμης για την κοινωνία και ιδιαίτερα της Σεισμολογίας.
Μέσω εισηγήσεων που μεταφέρουν καινοτόμες εκπαιδευτικές διαδικασίες εκλαΐκευσης των επιστημών, επιδιώκεται ως αποτέλεσμα η σύνθεση των μεθόδων και των εργαλείων που εμπλουτίζουν την διεπιστημονική προσέγγιση της εκπαίδευσης υπεύθυνων πολιτών στα κρίσιμα πεδία της Εκπαιδευτικής Σεισμολογίας και της Σεισμολογίας των Πολιτών.

22/10/2022:Το ερευνητικό πρόγραμμα είχε παρουσία στο Athens Science Festival (Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων) με τίτλο “Ας μιλήσουμε για τους σεισμούς”. Οι επισκέπτες του περιπτέρου είχαν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν το παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας που έχει αναπτυχθεί. Μετά την εμπειρία του απαντούσε σε σχετικό ερωτηματολόγιο, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο αξιολόγησης.

asf2022Οι επισκέπτες κατά την αναμονή τους για τη δοκιμασία του παιχνιδιού εικονικής πραγματικότητας, είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στο φαινόμενο του σεισμού, στα μέτρα προστασίας και στην απόκριση των κατασκευών μέσω των εποπτικών μέσων. Στο περίπτερο επίσης υπήρχαν αναρτημένα posters (περί σεισμών, η σεισμολογία στην εκπαίδευση, πληροφορίες για το ερευνητικό πρόγραμμα, μέγεθος και ένταση), ενώ σε οθόνες και επί του τοίχου έπαιζαν video με στιγμιότυπα από την θεατρική παράσταση “Beat the Quake!” και το βίντεο εικονικής πραγματικότητας εμπνευσμένο από το βιβλίο του Ιουλίου Βερν “Ταξίδι στο Κέντρο της Γης”.

18/10/2022: 

Στο πλαίσιο του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρείας, που διεξήχθη στην Πάτρα 17-19 Οκτωβρίου (https://gsg2022.gr), παρουσιάστηκαν από το Δρα Ιωάννη Καλογερά οι πτυχές του ερευνητικού προγράμματος με έμφαση στα παραδοτέα που έχουν ολοκληρωθεί και με αναφορά στα επόμενα βήματα μέχρι τη λήξη του έργου.   Η εισήγηση έγινε στη συνεδρία Τ11: Geosciences for Society, Education and Geoheritage. Η εκτενής περίληψη δημοσιεύθηκε στον ηλεκτρονικό τόμο των περιλήψεων του συνεδρίου. Για την παρουσίαση πατήστε εδώ.

7/7/2022: Στο πλαίσιο του 9ου Διεθνούς Συνεδρίου της “International Drama/Theatre in Education Association (IDEA), DRAMA4ALL. Drama for tall and small. Celebrating drama in a changing world (https://ideaiceland.com/), που διεξήχθη στο Ρέικιαβικ Ισλανδίας στις 4-8/7, παρουσιάστηκε η εισήγηση Process Drama, Deviced Theatre and Documentary Theatre in Educational Seismology: A new concept and implementation.

international_dramaΗ εισήγηση παρουσιάστηκε από τη Δρα Χριστίνα Ζώνιου κατά την 5η Παράλληλη Συνεδρία, την οποία παρακολούθησαν περίπου 50 σύνεδροι από διάφορες χώρες. Παρουσιάστηκαν οι στόχοι του προγράμματος, η μεθοδολογία εργασίας με έμφαση στο μέρος που αφορούσε τη θεατρική δημιουργία βάσει των ειδών του διαδικαστικού δράματος, του θεάτρου της επινόησης και του θέατρου ντοκουμέντο, τα πρώτα ευρήματα από την διεξαγόμενη έρευνα. Προβλήθηκαν τέλος αποσπάσματα βίντεο από την παράσταση που πραγματοποιήθηκε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά στις 6 Ιουνίου 2022. Υπήρξαν πολλές ερωτήσεις και πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από το διεθνές κοινό καθώς οι ερευνητές/τριες και οι λειτουργοί του εκπαιδευτικού δράματος εντυπωσιάστηκαν από την πρωτοτυπία της διεπιστημονικής προσέγγισης και τη διαδικασία οικοδόμησης μίας εκπαιδευτικής-ερευνητικής παράστασης μέσα από τα επιστημονικά δεδομένα, σε συνομιλία με τους επιστήμονες σεισμολόγους και με τη συνέργεια της ψηφιακής τεχνολογίας. Η ειδική συγκυρία της διεξαγωγής του συνεδρίου σε μία ιδιαίτερα σεισμογενή και ηφαιστειογενή χώρα όπως η Ισλανδία προσέδωσε επιπλέον ενδιαφέρον στην παρουσίασή μας, καθώς οι Ισλανδοί συνάδελφοι θέλησαν να μάθουν  πολλές λεπτομέρειες και ενδιαφέρθηκαν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη του ερευνητικού μας έργου και εξέφρασαν το ενδιαφέρον για μελλοντική ερευνητική συνεργασία με τη συμμετοχή αντίστοιχων φορέων. Για τον τόμο των περιλήψεων πατήστε εδώ και για την παρουσίαση πατήστε εδώ.

6/6/2022: Με μεγάλη επιτυχία, εννέα φοιτητές και φοιτήτριες του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου παρουσίασαν με την υποστήριξη μιας ευρείας επιστημονικής ομάδας την ερευνητική παράσταση θεάτρου ντοκουμέντο και επινόησης Beat the quake! , πρωτότυπο προϊόν μιας διεπιστημονικής και πολυμεσικής προσέγγισης στην Εκπαιδευτική Σεισμολογία, τη Δευτέρα 6 Ιουνίου 2022 στις 21:00, στην Αίθουσα Ω του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

Ένα μεικτό κοινό 100 ατόμων περίπου, αποτελούμενο από επιστήμονες, σεισμολόγους, μηχανικούς των ψηφιακών τεχνολογιών, ερευνητές και καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών και φίλους, παρακολούθησε με μεγάλη συγκίνηση τη μεταφορά σε μία υβριδική θεατρική-ψηφιακή γλώσσα της εξήγησης του φαινομένου του σεισμού και της στάσης του ανθρώπου απέναντί του προκειμένου να διαχειριστεί τον φόβο, την αμέλεια και την άγνοια. Με ευφάνταστο τρόπο και με τα μέσα της ποίησης, του θεάτρου της επινόησης και του θεάτρου ντοκουμέντο, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες συνέθεσαν συλλογικά τη δραματουργία και σκηνικές δράσεις όπου η επιστημονική ματιά συνομίλησε με τη μυθολογική, τη μεταφορική  – ποιητική και την κωμική προσέγγιση, σε μία προσπάθεια οικειοποίησης του φαινομένου του σεισμού, των μέτρων πρόληψης και την ενεργητική δράση των πολιτών.

Υπεύθυνες καθηγήτριες – επιμέλεια παράστασης: Χριστίνα Ζώνιου (ΠαΠελ) και Άννα Τσίχλη (ΠαΠελ).

Επιστημονική επιμέλεια: Ιωάννης Καλογεράς (Επιστημονικός Υπεύθυνος, ΕΑΑ), Νικόλαος Μελής (ΕΑΑ) και Μαρία Ραγκούση (ΠαΔΑ).

Ενισχυτική διδασκαλία: Ζωή Δρακοπούλου (ΠαΠελ).

Επιμέλεια ολογραφικής προβολής: Απόστολος Καστρίτσης (ΠαΔΑ).

Τεχνική υποστήριξη: Άγγελος Χαριτόπουλος, Παναγιώτης Μοναχέλης (ΠαΔΑ).

Σχεδιασμός Φωτισμών: Άγγελος Γουναράς (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).

Σύμβουλος: Pablo Berzal Cruz (Universidad Politécnica de Madrid).

Επιμέλεια κίνησης: Θέκλα Γουναρίδη (ΠαΠελ).

Στην παράσταση συμμετείχαν οι φοιτήτριες/τές του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου: Μαρία Γαληνού, Χρήστος Ζαραΐδώνης, Σωτηρία Ιγγλέζου, Ελένη Κοτζαμάνη, Θαλασσινή Μπιτσάνσκι-Γκουλιαμάκη, Αλέξανδρος Παπαθεοδώρου, Jon Ander Ribote, Σοφία Σιμοπούλου, Δέσποινα Φραγκουλίδου.

Η παράσταση δόθηκε δωρεάν, μετά την ευγενή παραχώρηση της αίθουσας Ωμέγα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά από τον Δήμο Πειραιά.

Δείτε αποσπάσματα της παραστάσης στο παρακάτω βίντεο.

8/4/2022: Πραγματοποιήθηκε συνάντηση των μελών της επιστημονικής ομάδας και φοιτητών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραία και στις εγκαταστάσεις του Ε.Α.Α στο Θησείο.

Στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής έγινε παρουσίαση από τον μεταπτυχιακό φοιτητή Σωτήρη Μπίθα για τις τεχνικές στο ψηφιακό παιχνίδι με επικέντρωση στο θέμα του σεισμού (Digital Game-Based Learning & Seismology). Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης υπήρξαν παρεμβάσεις και επεξηγήσεις από το σύνολο των παρευρισκομένων. Επίσης έγινε επίδειξη των συστημάτων εικονικής πραγματικότητας (VR) και ολογραφικής προβολής.

Ακολούθως η επιστημονική ομάδα του έργου και οι φοιτητές μετέβησαν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά για αυτοψία στη θεατρική σκηνή που έχει παραχωρηθεί για τις ανάγκες της θεατρικής παράστασης. Έγιναν επί τόπου συνενοήσεις με το προσωπικό του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά (σε διαδικαστικά και τεχνικά θέματα), καθώς και συζητήσεις επί των τεχνικών θεμάτων της παράστασης.

Τέλος τα μέλη του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου μετέβησαν στις εγκαταστάσεις του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, στο Θησείο, όπου και ξεναγήθηκαν στο Μουσείο Αστρογεωφυσικής, καθώς και στο χώρο των ιστορικών σεισμογράφων μηχανικής αναγραφής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου.

9/11/2021: Στις εγκαταστάσεις του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Άρια Ναυπλίου πραγματοποιήθηκε ενημερωτική παρουσίαση στους φοιτητές που θα συμμετάσχουν στη θεατρική παράσταση. Η παρουσίαση, την οποία έκανε ο Ε.Υ. του έργου Δρ. Ιωάννης Καλογεράς, περιελάμβανε απλουστευμένες έννοιες της Σεισμολογίας, ώστε οι φοιτητές να κατανοήσουν το φυσικό φαινόμενο και την αναγκαιότητα της εφαρμογής των μέτρων προστασίας, καθώς επίσης και στοιχεία για το ερευνητικό έργο. Ακολούθησε και επίδειξη εποπτικών μέσων (μοντέλα, μακέτες). Η παρουσίαση έγινε στην αγγλική γλώσσα, δεδομένου ότι στο τμήμα φοιτούν φοιτητές ERASMUS.

5/5/2020: Τρίτη συνάντηση της ομάδας του έργου (διαδικτυακά λόγω Covid-19). Εξαρτήματα και υλικά εκπαιδευτικής σεισμολογίας – σχολικό «βαλιτσάκι», παρουσίαση: Γ. Καλογεράς.

28/4/2020: Δεύτερη συνάντηση της ομάδας του έργου (διαδικτυακά λόγω Covid-19). Μαθησιακό περιεχόμενο στο πεδίο της Εκπαιδευτικής Σεισμολογίας, προς ανάπτυξη σε ψηφιακή μορφή (VR, ολογραφική προβολή), παρουσίαση: Γ. Καλογεράς.

24/02/2020: Πρώτη συνάντηση της ομάδας του έργου στο ΠαΔΑ. Παρουσίαση του προγράμματος, συζήτηση ενεργειών και προτεραιοτήτων.